پرش به

به انجمن طلبه ی پاسخگو خوش آمدید
امکان ارسال سوال بدون عضویت هم امکان پذیر می باشد اما با عضویت در این انجمن گفتگوی دینی از امکانات کامل این سایت بهره مند شوید ؛ در صورتی که قبلا ثبت نام کرده اید ، با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور وارد شوید.
ورود ثبت نام

اندیشه

اندیشه

تاریخ عضویت : ۰۷ خرداد ۱۳۹۴
آفلاین آخرین فعالیت : ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۱۲:۴۴ بعد از ظهر
-----

در موضوع : حنوط

۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۸ بعد از ظهر

معنای لغوی و اصطلاحی حنوط[ویرایش]


حنوط در لغت به هر مادّه خوش بویی گفته می‌شود که بدن یا کفن میت را بدان معطر کنند، لیکن در کلمات فقها تنها درباره کافور به کار رفته که به مواضعی از بدن میت مالیده می‌شود.
مالیدن کافور به بدن میت را «تحنیط» گویند. [۱] [۲] [۳] [۴]

حکم حنوط[ویرایش]


مالیدن کافور به بدن میت مسلمان واجب است، [۵] [۶]جز میت محرم که- به جهت حرمت موادّ خوش بو بر محرم- جایز نیست. البتّه زن در عده وفات و معتکف به رغم حرمت بوی خوش بر آنان، در این حکم ملحق به محرم نیستند و تحنیط آنان واجب است. [۷] [۸]
در اینکه تحنیط قبل از کفن کردن میت انجام می‌شود یا بعد از کفن کردن وی یا پس از پوشاندن لنگ و قبل از پوشاندن پیراهن و یا همه صورتهای فوق جایز است، هر چند بهتر آن است که تحنیط قبل از تکفین باشد، اختلاف است. [۹]
اگر کافور یافت نشود، میت بدون تحنیط دفن می‌گردد؛ هرچند خوش‌بو کردن بدن وی با ذریره جایز است؛ لیکن حنوط به شمار نمی‌رود. در کراهت یا حرمت خوش بو کردن میت به غیر ذریره و کافور اختلاف است. مخلوط کردن کافور با ذریره در حنوط جایز است. [۱۰] [۱۱]
در صورت کم بودن کافور و دوران امر بین استفاده آن در غسل میت یا تحنیط، غسل مقدّم است، و بین تحنیط پیشانی و سایر مواضع، پیشانی مقدّم است. [۱۲] [۱۳]

کیفیت تحنیط[ویرایش]


در اینکه واجب، مالیدن کافور به مواضعی از بدن میت است یا صرف نهادن و تماس آن با مواضع واجب، و مسح (مالیدن) مستحب می‌باشد، اختلاف است. [۱۴]

مواضع حنوط[ویرایش]

مواضع واجب حنوط، مواضع هفت گانه سجده است، یعنی‌ پیشانی، کف دو دست، دو زانو و نوک انگشتان شصت پاها و بنابر قول برخی، نوک بینی. [۱۵] [۱۶] [۱۷]برخی، تحنیط نوک بینی را مستحب دانسته‌اند. چنان که برخی، تحنیط زیر بغل، گودی گلو، زیر زانو، مفاصل، کف پاها، پشت دستها و هر موضعی از بدن را که عرق می‌کند و بوی بد می‌دهد مستحب دانسته‌اند. [۱۸] [۱۹] [۲۰]
مستحب است حنوط اضافی بر سینه میت نهاده شود. [۲۱] [۲۲]داخل کردن کافور در چشم، گوش و بینی میت مکروه است. [۲۳] [۲۴]
مقدار حنوط[ویرایش]


مقدار واجب حنوط بنابر قول مشهور متأخران مسمّای آن است. قول مقابل مشهور، وجوب یک درهم، به معنای عدم کفایت کمتر از آن است. [۲۵]
بنابر قول مشهور مبنی بر کفایت مسمَّا، مستحب است مقدار کافور از یک درهم یا بنابر قول دیگر، از یک مثقال کمتر نباشد و افضل، چهار درهم یا بنابر قولی چهار مثقال و افضل از آن سیزده و یک سوم درهم است. [۲۶]

آداب حنوط[ویرایش]

آمیختن حنوط با تربت امام حسین علیه السّلام مستحب است، لیکن نباید به مواضع منافی با احترام مالیده شود. [۲۷] [۲۸]
نیز بنابر تصریح بعضی، مستحب است تحنیط از پیشانی آغاز گردد.
ظاهر کلام برخی وجوب آن است. [۲۹] [۳۰] [۳۱]
پانویس[ویرایش]

 

۱. لسان العرب، ج۷، ص۲۷۸.     ۲. مجمع البحرین، ج۴، ص۲۴۳.     ۳. مستمسک العروة، ج۴، ص۱۸۵.     ۴. جامع المقاصد، ج۱، ص۳۵۸.     ۵. جواهر الکلام، ج۴، ص۱۷۶.     ۶. مستمسک العروة، ج۴، ص۱۸۵.     ۷. جواهر الکلام، ج۴، ص۱۸۲-۱۸۴.     ۸. جواهر الکلام، ج۱۸، ص۴۲۱.     ۹. جواهر الکلام، ج۴، ص۱۷۵-۱۷۶.     ۱۰. مستمسک العروة، ج۴، ص۱۹۵-۱۹۷.     ۱۱. جواهر الکلام، ج۴، ص۱۸۸-۱۹۰.     ۱۲. العروة الوثقی ج۲، ص۸۲-۸۳.     ۱۳. مستمسک العروة، ج۴، ص۲۰۰.     ۱۴. جواهر الکلام، ج۴، ص۱۷۷.     ۱۵. المقنعة، ص۷۸.     ۱۶. المهذب، ج۱، ص۶۱-۶۲.     ۱۷. منتهی المطلب، ج۷، ص۲۲۹.     ۱۸. جواهر الکلام، ج۴، ص۱۷۹-۱۸۰.     ۱۹. العروة الوثقی، ج۲، ص۷۹-۸۰.     ۲۰. مستمسک العروة، ج۴، ص۱۸۶-۱۹۰.     ۲۱. جواهر الکلام، ج۴، ص۱۸۰-۱۸۱.     ۲۲. العروة، ج۴، ص۱۹۸.     ۲۳. العروة الوثقی، ج۲، ص۸۲.     ۲۴. مستمسک العروة، ج۴، ص۱۹۷.     ۲۵. جواهر الکلام، ج۴، ص۱۸۱.     ۲۶. جواهر الکلام، ج۴، ص۱۸۴-۱۸۷.     ۲۷. العروةالوثقی‌، ج۲، ص۸۲.     ۲۸. مستمسک‌العروة ج۴، ص۱۹۹.     ۲۹. العروةالوثقی‌، ج۲، ص۸۲.     ۳۰. مستمسک‌العروة، ج۴، ص۱۹۹.     ۳۱. مصباح الهدی‌ ج۶، ص۲۵۱.    

در موضوع : حقانیت دین

۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۹ بعد از ظهر

با سلام خدمت شما دوست عزیز

برای موفقیت در استدلال ابتدا باید ادعاهای آنها را بشناسید و البته اگر دانش حوزوی و سواد اسلامی خوبی داشته باشید می توانید به غیرمنطقی بودن و سست بودن استدلال های آنها پی ببرید. اما با جستجوی ساده می توانید کلیات استدلال های آنها را دریابید. معمولا روی جنبه ی علمی تاکید دارند و سعی می کنند طوری نشان دهند که علم و دین تناقض دارد یا از شکست های حکومت های اسلامی استفاده می کنند در حالی که باید بدانند عوامل دیگری باعث شکست یا پیروزی یک حکومت می شوند.


در موضوع : محرمیت

۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۶ بعد از ظهر

با سلام و تشکر از اعتماد جنابعالی
محرمیت بین مادرزن و داماد و همچنین پدرشوهر و عروس بعد از طلاق از بین نخواهد رفت.

اگر مرد و زنی از هم طلاق بگیرند ، آیا مادر زن آن مرد نیز از آن به بعد بر او نامحرم می شود یا همچنان محرم هستند ؟ (۳۶/۱۰/۴) جواب : همزمان با عقد ، مادر زن و داماد هم نسبت به هم محرم می شوند ؛ مثل محرمیّتی که بین آن مرد و – مثلاً – مادر خودش یا خواهر خودش وجود دارد. و این محرمیّت ، حتّی بعد از طلاق هم از بین نمی رود ، اگرچه بعد از طلاق ، آن مرد و زنی که قبل از طلاق ، همسر همدیگر ، و نسبت به هم محرم بودند ، نسبت به یکدیگر نامحرم می شوند. خلاصه اینکه در فرض مطرح شده در سؤال ، محرمیّت بین آن مرد و مادر زن سابقش همچنان باقیست و ازدواج آن دو با هم نیز جائز نیست.

در موضوع : دوست دارم با طلبه ازدواج کنم

۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۰۲:۳۰ قبل از ظهر

سلام من دوتا پسر دارم اهل نماز و واجبات دین نیستند و همیشه دنبال سوال کردن از دین هستند و هرچه میگم اگر شما میخواهید به حقیقت برسید بروید از یک عالم دینی جواب سوالتان رابگیرید گوش نمی کنند میگن جای سوال نداره همین اخبار دزدیها معلومه که چی به چیه من هم نمی توانم آنها را قانع کنم میترسم  انحراف بشوند لطفا مرا راهنمایی کنید

با سلام خدمت شما دوست عزیز

وظايف پدر و مادر در قبال فرزندان چيست؟

اهميت تربيت فرزند از نظر اسلام
رواياتي كه در زمينه تربيت فرزند از معصومين(ع) به ما رسيده، متعدد هستند; از جمله روايت معروفي از رسول اكرم-صلي الله عليه وآله و سلم- نقل شده كه فرمود:
"فرزند سه حق بر پدر دارد: اول انتخاب نام نيكو، دوم كتابت، نوشتن و سواد آموزي، سوم ازدواج، زماني كه فرزند بالغ شد."[1] در روايت ديگري از اميرالمؤمنين علي- عليه السلام - آمده است: "حق فرزند بر پدر اين است كه نام نيكويي برايش انتخاب كند و او را نيكو تربيت نمايد و قرآن را به او ياد بدهد."[2]
از اين روايات به روشني استفاده مي شود كه تربيت فرزندان از مهم ترين وظايف والدين است. خانواده اي سعادتمند است كه بتواند فرزندانش را براساس برنامه هاي ديني و اسلامي تربيت نمايد.
با توجه به روايات مذكور، مهمترين وظايف پدر و مادر در قبال فرزندان عبارتند از:
1. انتخاب نام نيكو براي فزرند
پس از تولد نوزاد، اولين وظيفه والدين انتخاب نام خوب براي فرزند است. نام خوب و سازگار با فرهنگ اسلامي از نظر تربيتي اهميت فراوان دارد، چون نامي كه والدين براي فرزند انتخاب مي كنند تا آخر عمر همراه او است و به همان نام خوانده مي شود. پيامبر اسلام-صلي الله عليه و آله و سلم- در اين زمينه فرمود كه يكي از از حقوق فرزند بر پدر و مادر، برگزيدن نام نيكو براي اوست.
نام نيكو، نامي است كه با فرهنگ اسلامي ـ بخصوص فرهنگ شيعي ـ سازگار باشد; مانند نام ها، القاب و اوصاف امامان معصوم-عليهم السلام-. سيره پيامبر اسلام- صلي الله عليه و آله و سلم - و علي-عليه السلام- در نامگذاري فرزندانشان ـ به خصوص امام حسن و امام حسين-عليهما السلام- بيانگر اهميت اين موضوع است.
بنابراين، لازم است كه پيروان و شيعيان معصومين از آن ها تبعيت كنند و به انتخاب نام فرزند اهميت داده نامي را برگزينند كه با فرهنگ تشيع سازگار باشد.
2. فراهم كردن زمينة تحصيل فرزندان
آموزش فرزند و باسواد كردن او از وظايف ديگر والدين است كه در حديثي از رسول خدا-صلي الله عليه وآله و سلم- و علي-عليه السلام- بدان تأكيد شده است.
پدر و مادر مسؤوليت دارند تا در جهت باسواد ساختن فرزند، اعم از دختر و پسر، تلاش نمايند. والدين مي بايست زمينه مدرسه رفتن فرزند را فراهم نمايند تا از نعمت خواندن و نوشتن برخوردار گردند.
هر چند امروزه آموزش كودكان جامعه در مدارس انجام مي گيرد و معلمان دلسوزي به اين كار مشغول هستند، ولي پدر و مادر نبايد نسبت به تربيت فرزند مدرسه اي خود بي تفاوت باشند. همكاري خانه و مدرسه و نظارت والدين در فعاليت هاي آموزشي كودكان در اين امر تأثير فراوان دارد.
3ـ فراهم ساختن محيط مناسب تربيتي
محيط خانواده در رشد ابعاد گوناگون كودك نقشي اساسي دارد، چون كودك نخستين بار در محيط خانه با دنياي بيرون آشنا مي شود و از اطرافيان خود مسايل را ياد مي گيرد.
پدر و مادر اولين مربياني هستند كه با كودك ارتباط برقرار مي كنند. از اين رو مي بايست زمينه مناسب را براي فراگيري معارف ديني فرزند فراهم سازند. والدين منبع همه مفاهيم، افكار، مهارت ها و گرايش هاي كودك هستند، به گونه اي كه رشد و تكامل و فهم و ادراك كودك در سال هاي اول زندگي از اين طريق شكل مي گيرد.[3]
والدين غير از تأمين مايحتاج زندگي و رفع نيازهاي جسماني فرزند، موظفند محيط سالمي نيز از نظر تربيتي براي او پدپد آورند. زيرا كودك تمام رفتارهاي كوچك و بزرگ پدر و مادر را درست تلقي كرده از آن ها تقليد مي كند. به اين ترتيب، لازم است كه والدين محيطي مساعد، براي تربيت و پرورش هر چه بهتر فرزند فراهم نمايند.[4]
4ـ دوستي با فرزندان
يكي از نيازهاي اساسي انسان از نظر رواني، نياز به محبت و برخورداري از عواطف ديگران است. اين نياز در سال هاي اول زندگي و دوره كودكي بسيار شديد و پاسخ گفتن بدان از ضروريات است.
بر اين اساس، بر مربيان كودك ـ بخصوص پدر و مادر ـ لازم است كه اين نياز رواني و عاطفي او را بر طرف سازند. وظيفه پدر و مادر نسبت به فرزند تنها در تأمين نيازهاي مادي و جسماني او خلاصه نمي شود، بلكه مهم تر از آن تأمين نيازهاي روحي و عاطفي كودك است ; زيرا طبيعت كودك چنين اقتضا دارد كه او را دوست بدارند و به او محبت بورزند و كانون گرم و اطمينان بخشي را برايش پديد آورند تا در پرتو آن با دنياي پر جاذبه بيرون آشنا گردد. اكسير محبت و دوستي درمان بسياري از نگراني ها و بيماري هاي روحي و رواني و حتي جسماني كودك است. [5]
در احاديث رسيده از اهل بيت-عليهم السلام- نيز بر محبت به فرزند بسيار تأكيد شده است. رسول خدا-صلي الله عليه وآله و سلم- فرمود: "احبوا الصبيان و ارحموهم"[6] كودكان را دوست بداريد و به آن ها محبت ورزيد. در روايت ديگري از امام صادق-عليه السلام- به حكايت از حضرت موسي چنين آمده است: "موسي بن عمران گفت: پروردگارا، كدام عمل نزد تو برتر است؟ فرمود: دوست داشتن كودكان، زيرا فطرت آنان را بر فطرت و يگانگي خودم آفريده ام.[7]
از اين گونه روايات فراوان است و از آن ها فهميده مي شود كه يكي از وظايف مهم والدين محبت و دوستي با فرزند است. كودك در اثر محبت پدر و مادر احساس امنيت مي كند و اين را درك مي نمايد كه پشتوانه قوي در زندگي دارد; از اين رو، چنين كودكاني اعتماد به نفس پيدا مي كنند و افراد مستقل و با اراده اي بار مي آيند.
5ـ ازدواج
يكي ديگر از وظايف پدر و مادر فراهم ساختن زمينه ازدواج فرزند است. نياز جسمي و رواني انسان به ازدواج پس از بلوغ روشن است و زمينه اين كار را بايد پدر و مادر فراهم سازند.
ازدواج آثار تربيتي فراواني دارد و جوانان به وسيله آن از بسياري از انحرافات و مفاسد فردي و اجتماعي محفوظ مي مانند. خداي متعال خلقت زن و ازدواج را از نشانه هاي قدرت و عظمت خود معرفي كرده است، آن جا كه مي فرمايد: "و من آياته ان خلق لكم من انفسكم ازواجاً لتسكنوا اليها و جعل بينكم موده و رحمه ان في ذالك لايات لقوم يتفكرون"[8] و از آيات و نشانه هاي خدا اين است كه از خود شما براي شما جفت هايي آفريد تا بدان ها بياراميد و در ميان شما دوستي و مودت و مهر برقرار ساخت. در اين نكته نشانه هايي است براي آن گروهي كه مي انديشند.
آيات و روايات در اين زمينه زياد است و از مجموع آن ها به دست مي آيد كه ازدواج از مسايل اساسي زندگي بشر است و پدر و مادر بايد در اين زمينه اقدام نمايند.
پس وظيفه مهم ديگر والدين در قبال فرزند، ازدواج او در هنگام جواني است.

معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1ـ تربيت كودك از ديدگاه اسلام، مجيد رشيد پور، تهران، انجمن اوليا و مربيان، 1374.
2ـ رفتار والدين با فرزندان، محمد  علي سادات، تهران، انجمن اوليا و مربيان، 1374.
3ـ خانه و مدرسه، سيد احمد زرهاني. عزيز الله تاجيك، تهران، انجمن اوليا و مربيان، 1374.
4ـ شيوه هاي صحيح امر به معروف و نهي از منكر، تهران، سازمان تبليغات، دادسراي انقلاب، 1369.
5ـ نقش اسوه ها در تربيت، مصطفي عباس مقدم، تهران، سازمان تبليغات، 1371.
6ـ شخصيت كودك، ل. ق استروسكا، ترجمه اصغرزاده، تهران، انتشارات دنيا، 1368.
7ـ روان شناسي تربيتي، غلام علي افروز، تهران، انتشارات انجمن اوليا و مربيان، 1372.
8ـ اسلام و تعليم و تربيت، محمد باقر حجتي، تهران، نشر فرهنگ اسلامي، 1370.
9ـ روان شناسي تربيتي، علي شريعتمداري، تهران، اميركبير، 1374.
10ـ پرورش در پرتو نيايش، حسنعلي نوريها، قم، دارالفكر، 1372.
11ـ تعليم و تربيت و مراحل آن، غلام حسين شكوهي، مشهد، آستان قدس رضوي، 1371.
12ـ روان شناسي نوجوانان و جوانان، سيد احمد احمدي، تهران، انتشارات مشعل، 1373.

پي نوشت ها:
[1] . بحارالانوار، ج 6، 24 ; محجة البيغاء، ج 2، ص 66.
[2] . نهج البلاغه، كلمات قصار، ش 339.
[3] . شعاري نژاد، روان شناسي رشد، تهران، انتشارات اطلاعات، 1372، ص 358ـ 366.
[4] . اميني، ابراهيم، آيين تربيت، ص 101.
[5] . جوادي طبسي، محمد، حقوق فرزندان در مكتب اهل بيت(ع)، قم، دفتر تبليغات اسلامي، 1376، ص 81 .
[6] . فروع كافي، ج 6، ص 49.
[7] . مستدرك الوسايل، ج 15، ص 114.
[8] . رم/24.


در موضوع : مشکل ناجور

۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۰۲:۲۱ قبل از ظهر

سلام حقیقتا خوشحال هستم که بالاخره کسی باب میل جنابعالی پیدا شد.

 

پیش از آنکه مشاور محترم پاسخ شما رو بدهند یادآوری چندنکته را لازم می دانم

 همونطور که مستحضر هستید ریسک این ازدواج بالا هست (به دلیل اختلاف سن زیاد و تفاوت فرهنگ ها) و حتما باید به مشاوره رجوع شود تا پس از بررسی خصوصیات روحی و رفتاری شما و ایشان تصمیمات بعدی گرفته شود. تحقیق از خانواده و شناخت نسبی از ایشان و مشورت و ... اقدام به استخاره شود.

 

درباره استخاره به مطلب زیر توجه بفرمایید:

 

استخاره درباره واجبات و محرمات وجهی ندارد. حتی در امور مکروه نیز معنا ندارد؛ استخاره درباره امور بی اهمیت و پیش پاافتاده نیز صحیح نیست. همچنین در کاری که می توان با عقل و مشورت و علم به آن رسید، استخاره جایگاهی ندارد. بنابراین استخاره باید بعد از تعقل و مشورت و طی کردن راه حل های معمول مسائل و مشکلات باشد و اگر شخص به مرز تحیر و سرگردانی رسید آنگاه به استخاره رو آورد.